Urobiť radosť ...
![Radosť](http://milanportal.sk/wp-content/uploads/2023/06/radost.jpg)
Úlohou umenia je zviditeľniť tajomstvá stvorenia, odhaliť jeho krásy, melódie sfér a zvonivé prúdenia dráh. Poskytuje možnosť radovať sa z jedinečnej hry tanca, hudby i farieb v nikdy nekončiacom formovaní. Človeku ukazuje, že je tiež súčasťou tvorenia, že ho nikto z tohto orchestra nevylučuje … iba ak by sa vylúčil sám.
Umenie otvára cestu k srdciam ľudí. Prebúdza cit v človeku, aby sa zjemnili hrubé kontúry osobnosti a rozžiaril sa duch. Spomenul si na sféry odkiaľ vzišiel a začul volanie z výšin, ktoré bez tohto zjemnenia k sluchu neprenikne. Umenie odvracia človeka od toho, aby sa utopil v starostiach a povinnostiach, ktoré ho bez vnútorného jasu ľahko odvedú od prežívania jednoduchej radosti zo života do pasce neosobnosti, mŕtveho neživého davového bytia.
A niekedy na to stačí len veľmi málo, aby prehovorili múzy k človeku. Keby ľudia túžili po kráse, po pravej kráse, aká vládne tam, odkiaľ všetko svetlo prichádza, rozsvietilo by sa v dušiach a Zem by žiarila. Celý svet by sa zmenil od základov. Duša kráse rozumie a nemôže bez nej žiť. Aké je daromné pachtenie človeka, ak po nej netúži. V každom prípade nemá od nej ďaleko ten, kto chce pripraviť niekomu jednoducho len radosť, osvetliť jeho deň, či jednoducho rozohriať mu srdce.
Dotyk s krásou
Vždy ma poteší milá udalosť, ktorá sa odohrala jedného májového dňa na malom rušnom námestíčku a za krátku chvíľu preladila veľké množstvo ľudí zo strnulého jednotvárneho pobiehania, ku spoločnému prežitiu radosti a šťastia. A to len jednoduchým dotykom s krásou.
![](http://milanportal.sk/wp-content/uploads/2023/06/radost1.jpg)
![](http://milanportal.sk/wp-content/uploads/2023/06/radost2.jpg)
Som Sabadell flashmob. Jeden z klipov, ktorý si rád človek prehrá viackrát. Na rušnom námestíčku, za zvuku pokojne odbíjajúcich hodín a bezstarostne sa prechádzajúcich, diskutujúcich ľudí sa objaví muzikant s basou. Oblečený ako koncertmajster, vo fraku, s typickým motýlikom na krku začne hrať akoby sám pre seba. Pôsobivý je obrázok usmievajúceho sa dievčatka, ktoré sa rozhodlo podporiť osamelého muzikanta a hádže mu do položeného cylindra na zemi mincu. Tým si vyslúžilo zdá sa aj privilégium zostať v blízkosti záhadne vypadajúceho majstra a naplniť svoju zvedavosť. Jej tvárička s tvárou umelca podivuhodne symbolizuje. Z muzikanta vyžaruje prirodzený šarm, pokoj a sympatický úsmev i múdre oko akosi málo poukazuje na obrázok núdzneho človeka, ktorý sa snaží privyrobiť si svojou muzikou v uliciach mesta. Ba skôr huncútsky prijíma pohľady zvedavých ľudí, vo výrazoch ktorých sa dajú čítať myšlienky z čudného obrazu. Sú v rozpakoch. Viac je však tých, ktorí sa na zaujímavom výjave bavia.
Rozpaky sa zvyšujú príchodom hudobníčky s ďalším husľovým nástrojom, ktorá si sadá na pripravenú stoličku a pripojí sa k stojacemu hudobníkovi. V spoločnej interpretácii, alebo skôr zdania akéhosi vzájomného ladenia je tušiť Beethovenovu symfóniu. Stále viac ľudí sa pristavuje s výrazmi tváre, ktoré kladú zdanlivo neviditeľné otázky „ … o čo to tu vlastne ide?“ Väčšinou je však vidieť úsmevy a jednoduchá ľudská zvedavosť. Ba snáď niekde i rozhorčenie? Umelci na ulici? Zaujímavú atmosféru vnímajú úplne prirodzene iba deti. Vítajú nový podnet k radosti, ktorá je ich živlom a ktorá tak nečakane vstúpila do ich priestoru.
![](http://milanportal.sk/wp-content/uploads/2023/06/radost3.jpg)
![](http://milanportal.sk/wp-content/uploads/2023/06/radost4.jpg)
Z davu vystupuje mladý sympatický muž v tričku a pokojným krokom prichádza k orchestru aby sa rovnako ako hudobníci pridružil k zvláštnemu formujúcemu sa orchestru. Zdá sa, že ho chce dokonca dirigovať ? … A jeho prvé pohyby dávajú tušiť, že to tak asi aj bude, keď sa náhle pod taktovkou náhodného dirigenta z davu rozozvučí v celej svojej nádhere Beethovenova Óda na radosť a z davu, v ničom sa neodlišujúcich divákov sa rozospieva profesionálny spevácky zbor. Kde sa tu náhle vzalo toľko talentov? Ľudí sa zmocňuje úžas, otvárajú sa kráse, ktorá ich úplne podmaňuje. Orchester a diváci sa stávajú jedným telom a na okamih prežívajú to tajuplné zachvenie, keď krása vytvorí most k duši človeka. Zasahujúc srdcia, oslobodzuje ich od myšlienok všedného dňa k radosti, náhle vyvolanej živým dotykom krásy. Harmónia vzájomného spojenia duší na chvíľu zapudí v človeku všetko nižšie a nejeden prežíva na malú chvíľu tú tajuplnú skutočnosť duchovného spojenia, kde nie je nutná žiadna strojenosť ani vedomosti, vierovyznanie, ani spoločenský úspech.
Majestátna hudba doznieva. Dirigent, z ktorého sa vykľul profesionál, tak ako je ním aj celý orchester a spevácky zbor, usmieva sa na prekvapených ľudí šibalským a priateľským úsmevom, za ktorým nasledujú úsmevy členov orchestra. Obraz vyjadruje radosť, ktorú všetci spoločne vyvolali svojim záhadným vystúpením a poklonia sa spoluobčanom. Krásny, sympatický prejav, príťažlivý rovnakou neformálnosťou ako celé vystúpenie. Na voľnom priestranstve, bez svetiel, bez kamier, bez hudobných kritikov, drahých rób a frakov, bez starostlivo upravených účesov a spoločenského bontónu. Uznaním a vďakou je len radostný, úprimný potlesk divákov.
Svet symboliky
Internet umožňuje i takýto maličký dar radosti odovzdať miliónom ľudí po celom svete, čomu zodpovedá aj nemalý počet prezretí. Odhliadnuc od toho koľko symboliky tento klip v sebe nesie, veď už sama Beethovenova „Óda na radosť“ má moc zastaviť zhon sveta a upriamiť pozornosť do svojho vnútra. Akoby nejaké mocné posolstvo s víziou slobody sa jej obraz vznáša nad ľudstvom sťa prísľub veľkého prebudenia.
![](http://milanportal.sk/wp-content/uploads/2023/06/radost5.jpg)
Nadarmo sa nehovorí, že pri udalostiach kde sa otvárajú duše ľudí ku kráse, nechýbajú anjeli. Tento tajuplný vplyv krídel je tušiť i v závere klipu, vo zvláštnom svete symboliky – zdvihnutie dieťaťa do výšky, ukazujúceho prstom k nebesiam. Lebo ak má človek naďalej žiť, nájsť trvalé šťastie, blahobyt a mier, musí opäť získať nevinnosť, ktorú stratil. Nepomôže nijaká hraná túžba po Živote.
Symbolika dieťaťa upriamuje pohľad k hodnotám, ktoré nie je možné nájsť na zemi, ani zakopané v zemi, ale tam, odkiaľ všetok život prichádza – zhora. A nie je cnosť, ktorá by nežiarila krásou, každá vlastným svetlom i farbou. V spoločnom prejave sa všetky rozplamenia ako mohutná Óda, ktorú temnota neuhasí ani neumlčí.
Každý jeden by mohol usilovať tak, aby i jeho prejav života na Zemi bol ako umeleckým dielom. Lebo umenie by nemalo končiť za dverami sál, chrámov a zlatých brán, malo by byť súčasťou každého človeka i keď svojim osobitým spôsobom. Žiaden človek neponíži svoje cnosti, či žije v biede či v bohatstve, tak ako neponíži umelec svoj talent, či ho odovzdáva vo fraku alebo len v bežnom civilnom odeve.
[■]